Laaktheater vol met vrouwen

‘Vrouwen met topfuncties zijn met een zaklamp te zoeken in Nederland’, luidt het tijdens de opening van de viering van de vrouwendag in het Laaktheater te Den Haag. In de foyer klinkt geroezemoes, terwijl zo’n honderd dames zich langzaam naar de zaal begeven. Het Vrouwenpodium 2013 gaat zo beginnen.

De FNV, Nederlandse Vrouwenraad en het Landelijk Overleg Minderheden hebben tal van vrouwen uitgenodigd voor een talkshow. De host van de avond is een Arabisch uitziende afgevaardigde van Hi5, Dionne Abdoelhafiezkan. In de zaal zijn veel verschillende etnische achtergronden vertegenwoordigd. Het geroezemoes stopt abrupt als Dieny Scheffer, voorzitter van de Nederlandse Vrouwenraad, het woord neemt.

“De overheid roept dat die emancipatie wel is voltooid zo, dat we het daar niet echt meer over hoeven te hebben,” en het publiek klapt hard. Het publiek laat zich nogmaals horen als Ho Ten Soeng, voorzitter van het Landelijk Overleg Minderheden, het podium op komt lopen. Hij krijgt een staande ovatie wanneer hij in zijn betoog zegt dat vrouwen met topfuncties in Nederland met een zaklamp te zoeken zijn. Ho Ten Soeng vertrekt snel na de introductie van zijn organisatie omdat zijn vrouw zonder sleutels bij de voordeur van hun huis in Friesland staat.

Er zijn drie discussies, alledrie met verschillende talkshowgasten. De onderwerpen inkomen, zelfredzaamheid en het zelfbeschikkingsrecht komen aan de orde binnen het thema ‘Zelfstandig in 2013’. De talkshow vindt plaats op het podium, maar al snel blijkt dat het de bedoeling is dat de genodigden ook meedoen. Verschillende discussies barsten los, maar het lijkt lastig om bij het onderwerp te blijven. In verschillende hoeken op de tribune wordt gefluisterd dat het niet meer te volgen is.

Iedere discussie begint met een actrice die, samen met de host, neerzet hoe het leven als vrouw kan zijn. Ze sluit de avond af als Greet, een dame in een bloemetjesjurk die veel te jong getrouwd is met een man die haar haar hele leven achter de suikerspinmachine heeft laten werken. Ondertussen heeft hij haar ingeruild voor een jonger exemplaar. Het publiek gaat enthousiast in op de toneelstukjes: ‘Ja, mijn man heeft me ook verlaten, en nou moet ik alles alleen doen’.

De avond loopt ten einde in de foyer, waar iedereen zich verzamelt voor een borrel. Er wordt nog even druk genetwerkt, en dan druipt het publiek langzaam af. Menigeen staat uiteindelijk voor de deur te wachten tot de echtgenoot de auto voorrijdt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s